17:48:00

Suicide Squad Recension

Suicide Squad, 2016
Genre: Action, Äventyr Speltid: 123 min
Med: Margot Robbie, Will Smith, Joel Kinnaman, Cara Delvigne & Viola Davis
Manus: David Ayer Regissör: David Ayer

Med Superman borta ur leken ser USIC-officeren Amanda Waller sin chans att få använda superskurkar från Belle Reve fängelset till att göra lite nytta eftersom dom ändå inte har något att förlora. Men går det verkligen att kontrollera en grupp med lönnmördare, tjuvar, reptiler och sist men verkligen inte minst Jokerns flickvän.

Hade väldigt höga förhoppningar på den här filmen långt innan den kommit ut, har alltid gillat anti-hjälte storys, särskilt när det gäller en hel grupp av problematiska karaktärer som måste jobba som ett team. Har läst igenom hela serien om Suicide Squad och den är förbannat underhållande, rå stämning, färgstarka karaktärer, mörk humor och vilken karaktär kan dö när som helst.

Första gången jag såg filmen på bio så vart jag lite förvirrad, filmen var väldigt underhållande och dom hade fått till de flesta karaktärerna rätt, actionen var medryckande och det visuella var sjukt snyggt med alla ljuseffekter och färgglada scener. Men det vart rätt mycket att ta in eftersom dom ska introducera så många karaktärer samt som att DC har återigen klippt och hackat som jävla galningar i filmen så tempot blev väldigt ryckigt. Ständiga klipp till nya scener och varje ny scen innehöll ett nytt stycke musik så det vart rätt överväldigande.Men efter ett tag insåg jag att den här filmen fungerar rätt bra av att vara kaotisk, för det är så gruppens medlemmar är som personer. Började förstå klippningarna lite mer iallafall.
Så jag såg den en gång till på bio och tyckte den var bättre vid andra visningen. Enklare att följa med och jag kunde förlåta den för sina brister mer, inte alla av dom men de flesta.

Men det viktigaste med filmen enligt mig är ju hur medlemmarna porträtteras och nu ska vi gå in lite mer djupt på det eftersom jag vet hur de ska vara och jämför dom med serien.
Margot Robbie som Harley Quinn gör ett fantastiskt jobb, en karaktär dom flesta känner igen som Jokerns partner in crime/wannabe girlfriend. Hennes attityd, humor, och brooklyn-dialekten sitter perfekt och hon gör bra ifrån sig i de scener hon får visa sin mer känsliga sida.
Will Smith som Deadshot är både cool och rolig men dom har gjort honom till en mer lättsam sympatisk karaktär i filmen jämfört med serien, då har är mer aggresiv och mindre pratsam. Tror det har mycket att göra med att det är just Will som spelar honom, han är ju oftast så sympatisk i alla sina roller så det smittar av sig här med. Joel Kinnaman som gruppens ledare Rick Flag gör bra ifrån sig som typisk amerikansk soldat, kul att få se att det går bra för han i hollywood. Jay Hernandez som El Diablo gör väldigt bra ifrån sig, han stämmer bra överrens med sin personlighet från serien fast dom ger honom lite mer utrymme och karaktär här. Vart glatt överraskad av det.

Sen har vi Jai Courtney som Captain Boomerang. Han är min favorit karaktär från serien, inte för att han är en sympatisk karaktär, utan för att han är en självisk sleazebag som nästan aldrig går att lita på men han tillför alltid humor och en viss oförutsägbarhet. Och han är den dom har ändrat mest på i filmen. Visst han är fortfarande den australiensiska dirtbag alkoholisten han alltid är, men dom har gett honom en skitigare look, han tillför tyvärr knappt något till teamtet förutem ett par slag här och där och han bär runt på en rosa enhörnings-mjukis...av någon anledning. Ett par grejer jag stör mig på...nörd som jag är.
Lite synd också att dom använde sig av Killer Croc istället för King Shark, då hajen är en mycket mer underhållande karaktär, men jag kan förstå det valet eftersom dom hade behövt göra honom i cgi och det blir ju inte alltid så lyckat.

Och till sist har vi Jared Letos version av Jokern. En tung roll att axla efter att så många andra har gjort det men han gör sin egna unika tatuerade thug version, som funkar rätt bra. Han har inte så mycket speltid vilket är en bra sak eftersom han inte ska vara en del av Suicide Squad, han ska bara vara en närvaro i Harleys värld. Dom har dock gjort så att han både gillar och är mer beroende av Harley än vad han ska vara. I alla andra versioner utnyttjar han mest Harley bara som ett verktyg när det passar honom och är mycket mer obehaglig mot henne, men här har dom gjort deras relation lite mer sockersöt. Antar att det är för att tilltala en större publik som ska falla för deras fucked up relation. Men kemin mellan Jokern & Harley fungerar jättebra annars så det fick dom till.

Det är bara synd att dom har klippt så mycket ur den för jag tror det finns en hel del riktigt bra scener som inte användes och det märks tydligt att flera av skådespelarna (främst Jared Leto) är besvikna över hur många scener som inte kom med i filmen. Tyvärr kommer de inte släppa en ultimate version av filmen som de gjorde med Batman v Superman, men man får hoppas att de släpper mer deleted scenes i extra-materialet på blu-rayen iallafall.

Överlag gillar jag filmen trots dess brister. Dom kunde klippt lite mindre i den, gett lite mer djup till vissa av karaktärerna, fläskat till storyn lite och inte ändrat Boomerang så mycket. Men annars fick dom till det mesta rätt bra med tanke på att det här är en bråkig film att göra på grund av dess våldsamma och mörka natur. Stilen och det visuella är snyggt, atmosfären sitter helt rätt och som det fan jag är av Suicide Squad är jag glad att det finns en live action film av den. Betyg: 3,5/5

"Here's to honor... among thieves."

/Tarre

P.S. Sen att DC har gett ut en animerad film som är en perfekt porträttering av Suicide Squad är ett rent nöje, läs min recension av den nedanför.