17:47:00

The Nice Guys Recension

The Nice Guys, 2016
Genre: Komedi, Action      Speltid: 115 min
Med: Russel Crowe, Ryan Gosling, Angourie Rice, & Kim Basinger
Manus: Shane Black & Anthony Bagarozzi      Regi: Shane Black

I 70-talets L.A. får vi följa en privatdetektiv och en man som slår ner folk för pengar som tvingas att samarbeta efter att dom upptäcker att deras olika fall hör ihop. Det omaka paret hamnar mitt i ett kaos med en död porrstjärna, en försvunnen tjej och en filmrulle som verkar ha viktig information om högt uppsatta inom regeringen.

Filmen är skriven och regisserad av Shane Black som inte är någon nybörjare i Hollywood, han har skrivit filmer som Lethal Weapon-filmerna, Last Boyscout och Monster Squad. Man märker direkt att han gärna håller sig till filmer där huvudrollerna består av ett omaka par som måste stå ut med att arbeta med varandra. 2006 gjorde han filmen Kiss Kiss Bang Bang vilken är en av mina absoluta favoriter som jag sett om massor gånger och den fortsätter vara lika underhållande varje gång. En välskriven och invecklad story, mörk och kvick humor med en fantastisk trio i huvudrollerna som startade igång Robert Downey Jr's karriär igen. Den är en perfekt satir/hyllning till Film Noir.

Anledningen till att jag nämner det här i en recension som ska handla om The Nice Guys är för att filmerna är väldigt lika. Ett omaka par där den ena är mer nervös och försöker agera smart men låter enbart korkad och den andra är lugnare och mer kontrollerad. Dom har sina olika fall som visar sig vara ihopkopplade och det bjuds på mycket snabb dialog, våld, sex och sjuk humor. Därför blir det svårt för mig att se Nice Guys och inte jämföra den med KKBB. Jag borde inte göra det eftersom filmerna inte har något med varandra att göra, men det finns alldeles för många likheter med både stil, story och karaktärer för att jag ska kunna låta bli. Men nu ska jag försöka fokusera på Nice Guys iallafall.

Vi dyker rakt ner i 70-talets avgasfyllda Los Angeles där porrfilms-branschen börjar komma igång rejält både till mångas lycka och förtret. Russel Crowe spelar Jackson Healey, en man som man kan betala för att han ska söka upp folk och ge dom stryk för att hålla sig borta av olika anledningar. Han är lugn och sympatisk och är den stabila av paret. Den andra delen är Ryan Gosling som spelar den halvt misslyckade privatdetektiven Holland March som gärna tar till flaskan och har inga problem med att visa vilket rövhål han är framför sin dotter som han knappt lyckas ta hand om. I den här filmen får Gosling verkligen visa sin humoristiska sida och han gör det briljant. Han går från att vara spydig och sarkastisk till att vara ett nervöst klantarsel. Hans komiska timing, val av ord och blandning av självsäkerhet och ovisshet är verkligen det starkaste i filmen. Gosling och Crowe matchar varandra klockrent.

Dialogen är fruktansvärt underhållande den med, med en väldigt liknande stil till den i KKBB. Den växlar snabbt mellan karaktärerna och den använder sig av smart-idiot stilen, d.v.s. att någon försöker låta smart men framstår bara som mer korkad och blir genast förolämpad av sin partner utan att det alltid framgår till den andra. Stilen över 70-talets L.A. har dom fått till riktigt bra den med. Kläderna, bilarna och främst musiken stämmer in och ger det hela en charmig look.

Delen där den är svagare än KKBB är storyn. Inte alls för att den är tråkig, den är underhållande och fartfylld men den lyckas inte vara lika smart som sin jämlika del. Den känns lite mer amerikaniserad kan man säga, storyn vågar inte riktigt ta ut svängarna, använder sig av lite för många klyschor och man får det mesta utstavat till en, man får inte gissa så mycket själv som kan vara kul att göra till den här typen av mordgåtor.

Den är ändå en väldigt underhållande och avkopplande tur då man kopplar bort allt som har med politisk korrekthet att göra. Mycket svordomar, naket, våld och fördomar mer ofta än sällan (även framför och från barn/ungdomar) gör att PK-fantasten gärna rynkar näsan åt den och tycker den är vulgär. Men det är i min mening det charmiga med det hela, det är ju bara en film som vågar vara helt tvärtom med hur man ska bete sig jämfört med verkligheten.

För att en sista gång jämföra den med Kiss Kiss Bang Bang är Nice Guys den underlägsna versionen. Den är inte lika kvick och smart även om den försöker och trots att Gosling & Crowe är en bra match så kommer dom ändå inte ikapp trion bestående av Downey Jr, Kilmer & Monaghan från KKBB.

Men om jag ska bortse från jämförelsen så är Nice Guys sjukt rolig, charmig och en spännande film som vågar vara fräck och har lite av den underbara Film Noir stilen som jag verkligen gillar. Definitivt en film jag kommer se igen och jag rekommenderar er gärna att se den om ni vill ha två timmar med grabbig actionhumor som lockar till många skratt. Betyg: 3,5/5

"So you're telling me you made a porno where the plot is the point?"

/Tarre